Opóźnienie neuromotoryczne

DIAGNOZA NEUROMOTORYCZNA


Podczas diagnozy neuromotorycznej uwagę diagnostyczną kieruje się na równowagę i koordynację ruchową oraz dojrzałość odruchów pierwotnych i posturalnych. Jeżeli odruchy pierwotne pozostają niewygaszone w układzie nerwowym wówczas wpływają na trudności w zakresie uczenia się (dzieci mają nieprawidłowy chwyt, trudności z wysiedzeniem bez ruchu, trudności z czytaniem i popełniają liczne błędy podczas przepisywania z tablicy, mogą charakteryzować się niedojrzałością społeczną.

Diagnoza neuromotoryczna skupia się na miękkich odruchach neurologicznych i motoryce. Ich dojrzałość jest fundamentem sukcesu w nauce.
 
CZYM JEST OPÓŻNIENIE NEUROMOTORYCZNE?

Opóźnienie neuromotoryczne (według definicji przyjętej przez INPP) jest to przedłużające się nagromadzenie odruchów pierwotnych powyżej pierwszego roku życia oraz brak lub występowanie niedojrzałych odruchów posturalnych powyżej wieku trzech i pół lat.

 
 
 
Diagnoza i terapia skierowana jest do dzieci z:
  • dysleksją
  • dysgrafią
  • dysortografią
  • dyspraksją
  • zaburzeniami koncentracji uwagi
  • nadpobudliwością w tym z ADHD
  • zaburzeniami koordynacji
  • trudnościami w czytaniu i pisaniu
  • dysfunkcjami ruchowymi i percepcyjnymi
  • zespołem Aspergera
  • obniżoną sprawnością percepcji wzrokowej i słuchowej
  • opóźnionym rozwojem mowy
Jakie są charakterystyczne symptomy mogące wskazywać
na obecność przetrwałych odruchów pierwotnych:

Trudności w uczeniu się :


  • podpiera głowę drugą ręką,
  • zakrywa oko ręką lub włosami,
  • pokłada się na ławce
  • ręka podczas pisania jest wyciągnięta w przód, a ciało odchylone do tyłu
  • siedzi na ugiętej nodze podczas pisania,
  • powyżej 8 r. ,ż. ma nieustaloną lateralizację, nadal przestawia litery, słowa lub/i liczby
  • popełnia liczne błędy w trakcie przepisywania
  • przepisuje tekst z tablicy w wolnym tempie
  • trzyma długopis w nieprawidłowy sposób
  • ma trudności z pisaniem,
  • pismo dziecka jest mało czytelne
  • ma trudności z czytaniem
  • obniżoną koordynację wzrokowo-ruchową

Zachowanie w klasie i w domu:


  • ma chorobę lokomocyjną
  • łatwo się rozprasza
  • nie potrafi się skoncentrować
  • nie potrafi wysiedzieć bez ruchu, powstrzymać się od mówienia i wydawania odgłosów
  • wyłącza się w trakcie lekcji, pogrąża się w rozmyślaniach
  • nie potrafi zapamiętać prostych instrukcji
  • ma tendencję do ,,rozsiadania się” w ławce: odchyla głowę do tyłu i wysuwa nogi do przodu
  • je w sposób niechlujny,
  • ma trudności z łapaniem piłki
  • obniżoną sprawność fizyczną
  • trudności z nauczeniem się jazdy na rowerze
  • trudności z nauczeniem się odczytywania czasu z zegara ze wskazówkami
  • trudności w nauce pływania
  • opóźniony rozwój mowy i zaburzenia artykulacji

Centrum Medyczne KLARA

ul. Wały Gen. Dwernickiego 43/45

Godziny pracy:

Poniedziałek08:00 - 20:00
Wtorek08:00 - 20:00
Środa08:00 - 20:00
Czwartek08:00 - 20:00
Piątek08:00 - 20:00
Sobota-Niedzielanieczynne

Centrum Medyczne KLARA Północ

ul. Gen. Sosabowskiego 21

Godziny pracy:

Poniedziałek08:00 - 20:00
Wtorek08:00 - 20:00
Środa08:00 - 20:00
Czwartek08:00 - 20:00
Piątek08:00 - 20:00
Sobota-Niedzielanieczynne
Ważne linki

Centrum Medyczne Klara jest marką działającą w ramach firmy
JST Sp. z o.o. z siedzibą w Częstochowie przy ul. Wały Generała Józefa Dwernickiego 43/45
NIP: 2050001528 | REGON: 240845266 | KRS: 0000293729

Design by InterAktywni Sp. z o.o. @2022 All Rights Reserved